O WIKTORIAŃSKIEJ REKLAMIE SŁÓW KILKA


Początki reklamy sięgają czasów starożytnych. Już w antycznej Grecji potrafiono dostrzec relację pomiędzy promowaniem danego produktu, i kilkoma słowami zachęty pod jego adresem. Początkowo reklama miała charakter ustny, nieco później pojawiły się afisze i plakaty.

Herbata Tetley - CC-SA

Herbata Tetley – CC-SA

 

Niewątpliwie pierwszym największym przełomem w rozwoju reklamy okazał się wiek XIX, kiedy to z jednej strony triumfy zaczął święcić telegraf, z drugiej zaś rozwój sieci kolejowej przyczyniły się do rozwoju handlu, a co za tym idzie, rozwoju form reklamowych.

Herbata Tetley - CC-SA

Herbata Tetley – CC-SA

 

Wygląd reklam zmieniał się systematycznie, choć przekaz pozostawał ten sam. Chodziło o dotarcie do jak największej grupy odbiorców, przy użyciu jak najprostszych i najbardziej trafionych haseł.

 

Mleko Nestle - CC-SA

Mleko Nestle – CC-SA

 

XIX-wieczne reklamy to w większości przypadków bardzo barwne, kolorowe, dbające o szczegóły plakaty, mające na celu zbudować u odbiorcy poczucie bezpieczeństwa i zaufania do reklamowanego produktu.

Napój Herbaciany - CC-SA

Napój Herbaciany – CC-SA

 

Do najczęstszych reklamowanych produktów należały przede wszystkim napoje i żywność. W dzisiejszym poście przyjrzymy się tej pierwszej kategorii: najpopularniejszym napojom, czyli kawie, herbacie, kakao, oraz mleku dla dzieci i piwu korzennemu. Należy zwrócić uwagę na feerię barw ówczesnych plakatów, na czytelny przekaz, a także na prostotę formy i bezpieczne budowanie wizerunku marki, który ma przywodzić na myśl wyłącznie pozytywne konotacje.

Woda sodowa Tufts' Arctic Soda  - CC-SA

Woda sodowa Tufts’ Arctic Soda – CC-SA

 

Na XIX wiecznych plakatach prym wiodą dzieci, pulchne, zaróżowione, ot, esencja niewinności i wieku dziecięcego. To także główni uczestnicy zainscenizowanych zdarzeń. Konsumenci mleka w proszku, herbaty, a nawet piwa korzennego.

Piwo korzenne Hires - CC-SA

Piwo korzenne Hires – CC-SA

Piwo korzenne Hires - CC-SA

Piwo korzenne Hires – CC-SA

 

W związku z tym, że głównymi nabywcami kawy, herbaty, mleka czy właśnie piwa korzennego były kobiety, reklamy z dziećmi miały większą siłę oddziaływania, rozczulały, zmiękczały serca matek, doskonale przy tym wpisując się w wiktoriański model roli społecznej kobiety. Wiktoriańska kobieta miała być przede wszystkim gospodynią, matką i żoną, zatem reklamy napojów (jak i produktów spożywczych, ale o tym kiedy indziej) były dedykowane przede wszystkim jej.

Mleko skondensowane Gail Borden Eagle Brand - CC-SA

Mleko skondensowane Gail Borden Eagle Brand – CC-SA

 

Mleko skondensowane Gail Borden Eagle Brand - CC-SA

Mleko skondensowane Gail Borden Eagle Brand – CC-SA

 

Mleko skondensowane - Anglo-Swiss - CC-SA

Mleko skondensowane – Anglo-Swiss – CC-SA

 

XIX-wieczne plakaty nie uciekły od stereotypizacji: reklama kakao albo kawy kojarzy się przede wszystkim z Afryką, albo nawet, idąc dalej z niewolnikami (przykładem czego jest reklama Bensdorp’s Royal Dutch).

Kakao Bensdorp's Royal Dutch CC-SA

Kakao Bensdorp’s Royal Dutch CC-SA

 

 

Kawa Palona McLaughlin's XXXX - CC-SA

Kawa Palona McLaughlin’s XXXX – CC-SA

 

Kawa Ozama - CC-SA

Kawa Ozama – CC-SA

 

Herbata Jungle Chop Formosa - CC-SA

Herbata Jungle Chop Formosa – CC-SA

 

Mimo, że prezentowane w dzisiejszym poście plakaty mają już więcej, niż sto lat, nadal cieszą oko swoimi graficznymi rozwiązaniami, prostotą i jasnym przekazem. W dzisiejszej reklamie na próżno szukać takich rozwiązań. Dzisiejszy komunikat reklamowy musi być przede wszystkim głośny, natarczywy, a co za tym idzie, mało przychylny dla obiorcy. A szkoda, bo reklama może również pretendować do miana dzieła sztuki.

Samanta Pleskaczyńska – Chcemywiedziec.pl